30 vuotta SINIä

[caption id="attachment_12377" align="alignnone" width="980"] Monille tuttu Sinipiika on kuulunut valkoimaan jo vuosien ajan. Kuvassa Sinipiian vanha malli, johon kuitenkin vielä käyvät myynnissä olevat Sinipiian vaihtosienet.[/caption] Löytyykö teidänkin kesämökiltänne Sini-Tuotteen metallipesäinen rikkalapio tai keltavalkoinen Sinipiika? Aika monesta siivouskomerosta edelleen löytyy. Molemmat tutut siivousvälineet ovat olleet osa Sinituotteen valikoimaa yrityksen alkutaipaleelta alkaen. Nykymuotoinen SINI juhlii 30-vuotispäiviään, mutta monien klassikkotuotteiden tarina on paljon pidempi. Sinituotteen juuret ovat 1940-luvulla Vantaan Tikkurilassa. Siivousvälineiden lisäksi Sini-Tuote Oy valmisti muun muassa Lucifer-grillejä, kylpyhuonetarvikkeita ja verhokiskoja. Kesällä 1973 yritys siirsi koko tuotantonsa uuteen tehdaskiinteistöön Kokemäelle. Kokemäelle rakennettiin tehtaan lisäksi myös useasta rivitalosta koostunut Sinikylä tehtaan mukana muuttavan henkilölöstön asunnoiksi. - Sini-Tuote oli tuolloin metallialan yritys, sillä siivousvälineetkin valmistettiin harja- ja sieniosia lukuunottamatta pääasiassa metallista. Rikkasetissä varret hitsattiin kiinni peltiseen pesään ja ikkunalastassakin oli peltinen varsi, joka ruuvattiin kiinni, työnjohtajana vuodesta 1972 toiminut Seppo Heino muistelee. [caption id="attachment_12507" align="alignnone" width="980"]Sini-Tuote vanhat kansiot Ennen vuotta 1988 Sini-Tuote -yhtiön nimi kirjoitettiin väliviivalla. Nykyään nimi on virtaviivaistettu muotoon Sinituote Oy.[/caption]

Suomalainen tuotanto lähtökohtana

Nykymuotoinen Sinituote syntyi 30 vuotta sitten 1988, kun Ilkka Brotheruksen perhe osti yrityksen siivousvälinetuotannon. Alussa työntekijät olivat kuitenkin vielä vanhan yrityksen palveluksessa ja tekivät siivousvälineitä alihankintana. 1992 koko tehdaskiinteistö ja tuotantokin siirtyivät uuden Sinituotteen omistukseen. - Meitä oli noin kymmenen työntekijää siivoustuotteiden valmistuksessa. Hallissa oli yksi vanha muovikone. Tehdas näytti enemmänkin metallipajalta, siivoustuotteiden valmistuksesta vastannut Heino muistaa. - Tuotevalikoimakin oli tuolloin melko suppea. Meillä oli Sinipiika, rikkalapio ja harja sekä Sinipoika-sarja. Sinipojassa oli jo pikakiinnitys ja yhteen varteen sai seitsemän tuotetta, muistelee 1989 siivousvälineiden kokoonpanoon töihin tullut Satu Vesala. Tuotevalikoima, työtavat ja tuotantoympäristö ovat kehittyneet melkoisesti. Jo 1990-luvulla työntekijämäärä moninkertaistui muutamassa vuodessa ja tehdasta modernisoitiin vauhdilla. Nykyään Sinituotteen Kokemäen-tehtaalla työskentelee rinta rinnan robottien kanssa yli 80 ihmistä ja viihtyisissä, valkoiseksi maalatuissa tiloissa valmistetaan satoja SINI-siivousvälineitä ja KUNGS-autonhoitotuotteita. [caption id="attachment_12378" align="alignnone" width="980"] Sinituotteen tuotevalikoima ja Kokemäen-tehtaan tuotantotapa ovat vuosien varrella kehittyneet melkoisesti.[/caption] Sinituotteen koko tuotanto on keskitetty Kokemäelle. Suomalainen työ on yrityksen keskeinen arvo. - Laadukkaita kulutustuotteita kannattaa tehdä Suomessa. Se edellyttää toki kestävää kustannusrakennetta ja jatkuvaa toiminnan kehittämistä. Kotimaisuus sisäänrakennettuna arvona ohjaa hakemaan kannattavuutta tehokkuudesta: kun tuotannon siirtäminen Kiinaan ei ole vaihtoehto, paine jatkuvaan kehittämiseen ja parantamiseen kasvaa, toimitusjohtaja Ilkka Brotherus linjaa. Sinituotteella sinivalkoinen pohja on ohjannut kehittämään muun muassa robotiikkaa: 2010-luvulla työvaiheita nopeuttamaan ja keventämään on rakennettu 15 robottia. Yhtään työntekijää robotit eivät ole korvanneet, mutta tehostaneet tekemistä kyllä.

Jokainen työntekijä käy omalla moottorillaan

Itsenäistä työkulttuuria pidetään Sinituotteen erityisyytenä. Itseohjautuvuus on ollut osa organisaatiota jo 1990-luvun alusta alkaen. Päälliköt ovat lähinnä nimikkeitä. Koko Sinituotteen kasvutarinan kokenut nykyinen varatoimitusjohtaja Aino Määttä muistaa saaneensa nimityksen vuonna 2008, koska yrityksessä pitää olla nimetyt vastuuhenkilöt. Itse työhön titteli ei vaikuttanut, myynti, markkinointi, tuotekehitys ja hankinnat olivat olleet hänen vastuullaan jo yli 10 vuotta. SINI-brändin parissa Ainon on pitänyt kaikki 30 vuotta vapaus viedä asioita eteenpäin. - 1990-luvulla Sinituote teki kaksi isoa yritysostoa Ruotsista ja toiminta kasvoi nopeasti. On ollut valtavan palkitsevaa nähdä, miten työ näkyy yrityksen kehityksenä ja menestyksenä. - Täällä on aina luotettu ihmisiin ja siihen, että jokainen vastaa omasta tontistaan, harjastusosaston työnjohtajana toimiva, entinen luottamusmies Keijo Lindholm sanoo. Kun Keijo aloitti 1980-luvulla vielä silloisessa Sinimetallissa asentajana, työnjohtajien yläpuolella oli neljä pomoporrasta. Päätöksen saaminen johonkin asiaan saattoi kestää viikkoja. Sinituotteella kehitetään jatkuvasti kahvikupin ääressä. - Esimerkiksi olemme pohtineet, miten vaihtopääharjojen harjaosan kiinnityksen voisi automatisoida. Ei meille kukaan ratkaisua valmiina tuo, kyllä se meiltä itseltä tulee, jos on tullakseen, Keijo pohtii. Toimitusjohtaja Ilkka Brotherus tunnetaankin sanonnasta, että Sinituotteella jokainen käy omalla moottorillaan. Tarkoittaen, että valvonta, seuranta ja jatkuva ohjeistaminen eivät kuulu yrityksen johtamiskulttuuriin. - Meillä ovat viihtyneet ne, jotka tykkäävät tällaisesta itseohjautuvasta tekemisen meiningistä. Se koskee niin työntekijöitä kuin toimihenkilöitäkin, Aino Määttä sanoo. Sinituote lienee poikkeuksellinen yritys myös siinä, ettei sieltä ole koskaan vähennetty väkeä. - Päin vastoin, jatkuvasti on palkattu lisää tekijöitä. Se on mahdollista, kun yrityksen kivijalka on kunnossa ja päätökset tehty pitkäjänteisesti, kestävältä pohjalta, Aino toteaa. [caption id="attachment_12380" align="alignnone" width="980"] Sinituotteen Kokemäen-tehtaalla työskentelee noin 80 henkilöä. Vaihtopäätiskiharjat pakataan myyntikuntoon käsipelillä.[/caption]

Positiivisuuden kautta jatkuvasti eteenpäin

Laadukkaat kotimaiset tuotteet ovat 30-vuotiaan Sinituotteen sydän. Kestosuosikkeja on tietenkin päivitetty ja entisestään parannettu vuosien varrella, mutta ydinajatus kantaa sukupolvelta toiselle: SINI-tuote on aina käyttötarkoitukseensa markkinoiden paras ja kestävin siivousväline. - Kuluttajalupaus menee taloudellisen edun edelle. Sen sijaan, että haluaisimme myydä uuden tuotteen mahdollisimman usein, haluamme myydä tuotteen, joka kestää mahdollisimman pitkään, Ilkka Brotherus tiivistää. Senpä takia esimerkiksi jo 1950-luvulla kehitetyn Sinipiian kiinnitysmekanismi on säilytetty kaikissa tuotekehitysversioissa samana. Perintömökin komerosta löytyvään Sinipiikaan voi edelleen ostaa marketista vaihto-osana uuden sienen. Ajattomat ja laadukkaat tuotteet kestävätkin sukupolvelta toiselle ja vain kuluvan osan voi vaihtaa. Sinituotteen laatu ja tuotefilosofia kiinnostaa myös Euroopassa, ja tuotannosta osa menee vientiin. Siivoustottumukset tosin ovat kulttuurisidonnaisia, eikä esimerkiksi mattoja tampata Keski-Euroopassa. Rohkea kokeilemisen kulttuuri on kuitenkin tuonut myös kasvua. Vuonna 1998 Sinituote alkoi valmistaa Kokemäellä KUNGS-merkillä autonhoitotuotteita. 2010-luvun puolella syntyi idea alkaa viedä laadukkaita, aidosti pakkasta kestäviä lumiharjoja myös Eurooppaan. - Olemme yrittäneet vuosien varrella myydä Eurooppaan monia Suomessa menestyviä tuotteita, mutta laadun arvostus on siellä erilaista. Silti ajattelin, että tietenkin pitää koittaa ja hyvinhän se meni, Ilkka Brotherus naurahtaa. Tällä hetkellä KUNGS on auton talvivarusteiden markkinajohtaja Pohjois-Euroopassa ja tuotteita viedään paljon myös Pohjois-Amerikkaan.
Takaisin vinkkeihin